Veilig sporten
Utrecht Atletiek wil een veilige en sportieve atletiekvereniging zijn voor iedereen, waarbij geen onderscheid wordt gemaakt op grond van religie, huidskleur, geslacht, seksuele voorkeur of wat dan ook. Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich bij Utrecht Atletiek thuis voelt.
Gedragsregels
Met elkaar hebben we een aantal algemene gedragsregels afgesproken:
- Iedereen is welkom;
- Wij zorgen voor een positieve sfeer en een sportief klimaat waarin iedereen zichzelf kan zijn;
- Wij gaan zorgvuldig om met onze accommodatie en materialen;
- Wij vloeken, pesten en schelden niet;
- Als er problemen zijn, maken we er melding van;
- Wij accepteren elkaars grenzen;
- Wij spreken elkaar aan op ongewenst gedrag
Wij onderschrijven de gedragsregels voor sporters. Trainers en begeleiders hebben een speciale verantwoordelijkheid als het gaat om het creëren van een veilig sportklimaat. Voor hen geldt een speciale gedragscode.
Beleid van Utrecht Atletiek inzake VOG’s
Utrecht Atletiek wil voor al haar leden een veilige vereniging zijn. Daartoe gelden er onder meer omgangs- en gedragsregels binnen de vereniging en moeten bepaalde vrijwilligers, trainers en begeleiders een Verklaring Omtrent Gedrag in hun bezit hebben. Dit wordt bijgehouden in een VOG-administratie.
Een VOG geeft aan dat het verleden van (nieuwe) trainers, coaches, begeleiders, verzorgers en andere vrijwilligers geen probleem vormt om op een club actief te zijn. Met een VOG draag je dus bij aan een veilige sportomgeving.
Ook bij Utrecht Atletiek is besloten dat trainers (jeugd en senioren), maar ook bestuur, trainerscoördinatoren en de verenigingsmanager een VOG moeten kunnen overleggen. Een VOG geeft alleen informatie over het gedrag in het verleden, en daarmee geen garanties voor de toekomst. Om die reden wordt geadviseerd om de VOG met regelmaat, bijvoorbeeld om de 3 jaar, opnieuw te laten aanvragen.
In ons land subsidieert het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de aanvraag voor vrijwilligers. De aanvraag voor deze gratis VOG loopt via het bestuur van Utrecht Atletiek. Voor nieuwe (jeugd-)trainers geldt dat ze (nog) geen training mogen geven als zij geen VOG kunnen overleggen.
Het hebben van een geldige VOG is verplicht voor:
- Alle leden van het bestuur
- Verenigingsmanager
- Trainers en assistent trainers
- Vertrouwenscontactpersonen
- Ledenadministrateur
- Locatiecoördinator
- Financieel administrateur
Vertrouwenscontactpersonen
Utrecht Atletiek vindt het belangrijk dat alle atleten, lopers, trainers en begeleiders in een gezonde en sociaal veilige sportomgeving kunnen sporten of trainen. Gedrag of taalgebruik dat als ongewenst of intimiderend wordt ervaren wordt niet getolereerd. Ongewenst gedrag heeft immers grote gevolgen voor de betrokkene(n), de sfeer, de sportieve prestaties en het imago van de vereniging. Utrecht Atletiek heeft daarom een aantal omgangsregels met haar leden afgesproken.
Utrecht Atletiek heeft een aantal vertrouwenscontactpersonen aangesteld.
Iedereen kan een beroep doen op de vertrouwenscontactpersoon (vcp), die zich slachtoffer voelt van:
- pesten;
- oneigenlijk uitoefenen van de functie van trainer, bestuurslid, commissielid;
- seksuele intimidatie;
- seksueel geweld;
- ongewenste omgangsvormen;
- andere vormen van machtsmisbruik.
Ouders of leden die zich niet zelf slachtoffer voelen, maar zich ongerust maken over een bepaalde situatie en hier over naar hun idee niet terecht kunnen bij trainer of bestuur, kunnen zich ook wenden tot de vertrouwenscontactpersoon.
De vcp’s zijn voor iedereen aanspreekbaar. Zij zijn lid van de vereniging en hebben een onafhankelijke positie, los van het bestuur. Zij zijn zo neutraal mogelijk en geven geen oordeel over wat er gebeurd is. Indien nodig zorgen zij dat een klacht of probleem terecht komt bij een (professionele) contactpersoon van NOC*NSF of Atletiekunie of professionele hulpverlener. De vcp’s behandelen meldingen en klachten anoniem. De vertrouwenscontactpersonen houden alles wat hem/haar schriftelijk wordt toegezonden, of wat hem/haar ter ore komt geheim. Enkel de melder/klager bepaalt of, en zo ja welke informatie met het bestuur wordt gedeeld.
Hier stellen onze vertrouwenspersonen zich voor en geven aan hoe zij kunnen worden benaderd.
Bij het ontvangen van een vraag of klacht zijn er de volgende stappen mogelijk:
- luisteren naar klachten en problemen, bemiddeling, informele afhandeling indien mogelijk;
- indien nodig samen bepalen van vervolgstappen zoals:
- begeleiding naar extern adviseur;
- begeleiding naar eventuele hulpverlening;
- ondersteuning bij eventuele aangifte bij justitie;
- verlenen van nazorg.
Daarnaast kan de vertrouwenspersoon een onafhankelijk advies geven aan het bestuur over het te voeren integriteitsbeleid en preventiebeleid van bijvoorbeeld seksuele intimidatie.
De vertrouwenspersonen rapporteren 1x per jaar aan de ALV het aantal vragen of klachten.